Faktor keguguran rambut Part 2

Assalamualaikum w.b.t..
Hye apa khbar?Hari ni ti nak sambung balik al kisahnya faktor rambut gugur ni..terutamanya ibu yang ada anak kecik kan..korang dah baca kan yang berkaitan dengan hormon?kalau tak baca lagi korang klik kat sini k...

Faktor yang kedua adalah KEKURANGAN NUTRIENT…

Selama ni korang bagi bahagian luar jerkan..korang syampoo,korang letak conditioner lak…tapi korang tau tak rambut pun mahukan makanan dari dalam gak…macam koranglah kan…mandi jer…tapi tak makan..korang sihat tak?? huhuhu..perumpamaanlah…

Macam tu gak rambut kita..antara nutrient yang rambut perlu sangat untuk tumbesarannya seperti omega 3,protein,vitamin A, zat besi, vitamin C ,biotin dan niasin ( vitamin B)

korang tahu tak?

  • 30% dari batang rambut adalah hasil dari asam lemak omega 3…omega sangat di perlukan untuk menjaga kulit kepala dari terhidrasi..
  • Apa akan jadi kalau kurang omega 3 dalam pemakanan kita? Ya semestinya kulit kepala kita kering ja kan..

  • 97% rambut kita adalah daripada protein. Tanpa protein yang cukup dalam menu seharian kita tubuh tidak akan dapat gantikan rambut yang gugur setiap hari..
  • So apa akan jadi kalau rambut yang gugur tak dapat digantikan yang baru…ya…lama-lama nampaklah kulit kepala kita kan…nauzubillah….mintak dijauhkan…ngeri…

  • Dengan bantuan vitamin A…Kulit kepala kan dilindungi dan menghasilkan minyak yang diperlukan kulit kepala.
  • Apa kan jadi kalau kita kekurangan vitamin A..kulit kepala akan gatal dan berkelemumur..

  •  Zat besi sangat penting untuk mengangkut oksigen ke folikel rambut.
  • Apa kan jadi kalau folikel rambut takdapat oksigen yang diperlukan? YAAA…. rambut pasti akan gugur..
  • Macam kita gak..apa akan jadi kalau kita xdapat oksigen dalam masa seminit?semonit ja xlama…mesti dah sesak nafas kan..kalau sejam tak dapat oksigen apa akan jadi? YAAA nauzubillah dah arwah kut kita ni kan…macam tu gak rambut kita ni…

  • Manakala untuk membawa darah kecil ke folikel -folikel rambut dan sirkulasi ke kulit kepala…perlukan sangat bantuan VITAMIN C… 
  • Juga vitamin c dapat membantu menjaga folikel rambut yang sihat dan kulit kepala akan dijaga dari  mendapat minyak yang berlebihan.

KESIMPULANNYA

Jika setiap hari menu harian kita tidak lengkap….kadang-kadang kita makan sayur yang ada zat besi yang tinggi..kadang-kadang seminggu tak makan sayur…so dari mana rasanya badan kita nk dapatkan nutrient yang diperlukan??

Katakan sehari kita kekurangan zat besi,protein semua tu takpa lagikan…cuba bayangkan sudah setahun kita amalkan pemakanan yang tidak sihat..bukan rambut kita jer yang tak sihat..tapi seluruh badan kita tidak akan sihat…setuju tak dengan ti??

So untuk kurangkan rambut yang tidak sihat ni….mommies-mommies yang alaminya ni..bukan jaga rambut dari luar jer tau..walaupun uolls pakai syampoo harga ribu tapi dalaman uolls tak jaga..tak jadi gak..dia mesti seimbang k…

OK settle bab nutrisi untuk rambut..entri seterusnya ti nak kaitkan STRESS dengan rambut gugur..nantikan ya…huhuhu..macam siaran iklan tv tak..huhuhu

NAK DAPAT DARI MANA SEMUA ZAT NUTRIENT YANG RAMBUT PERLUKAN NI?
Yang ni nanti kita bincang kan ya…kalau yang dah tak sabar nak tau whatsapp jer ti k…in sya ALLAH ti akan konsult yang terbaik untuk korang…013.972.1859.

9 Comments

  1. OKje

    November 29, 2014 at 8:16 am

    Betul tu SN…okje pun gugur rambut jugak….lebih lagi time mandi….risau jugak rasanya dah berekor ekor ikan okje telan haha

  2. Siti Natrah

    November 29, 2014 at 8:21 am

    huhuhu..berekor-ekor ikan makan tu akak…huhu…akak kena bantuan suplement proteinlah macam tu gak..huhuhu…cukupkan protein yang tak cukup tu…jom contact saya..mana tau saya boleh bantu akak…in sya Allah

  3. Angah

    December 6, 2014 at 3:57 am

    angah ni rambut gugur sebab badan jenis panas, tambahan pulak selalu ambik panadol…reput dah rambut ni

  4. Māmy Syu

    December 6, 2014 at 3:57 am

    Annur mengandung kedua ni rambut gugur gila-gila.. 🙁
    Takut pulak jadi botak..huhuhu.. Mak annur cakap perubahan hormon..

  5. Siti Natrah

    December 6, 2014 at 3:59 am

    ha,a annur..annur ada ikhtiar tak?bahaya gak tu kalo teruk sangat..kakak ipar ti botak dah sekarang ni…kalau nk ikhtiar whatsapp jer ti k..0139721859

  6. Siti Natrah

    December 6, 2014 at 3:59 am

    betul lah tu angah..kalo kulit kepala panas memang cepat gugur pun…knp angah selalu ambik panadol?panadol tak elokkan angah..huhuhu

  7. QasehnyaRania

    December 22, 2014 at 10:34 am

    betul tu.pmknn kna jga kn.
    thanks berkongsi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *