Penggalak SELERA nak-anak..minuman tambahan..

Assalamualaikum w.b.t…

“along,angah jom makan” nilah ayat yang sama jer setiap hari..dan ti pasti semua mak kat dunia ni gunakan ayat yang sama..ibu mana yang nak lihat anaknya kelaparan..betul tak??

TETAPI kalau jawapan yang kita terima ” tak mau”…aduh-aduh geram pun ada kan..
Jangan nak dimarahkan anak..mereka tak salah pun..betul tak..Menurut kajian bahawa umur diantara 1-5 tahun normal bagi kanak-kanak yang menolak untuk makan..Baca detail kat sini k..

Dan kajian juga menunjukkan bahawa kanak-kanak bawah 12 tahun akan mengalami kekurangan NUTRISI

Kanak-kanak mungkin nampak seperti sihat atau terlebih makan, tetapi mereka mungkin tidak mendapat nutrisi yang diperlukan oleh badan seperti vitamin D dan kalsium, yang penting untuk pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak.

“Adalah penting untuk melihat dengan lebih dekat lagi tentang apa yang benar-benar diperlukan oleh kanak-kanak dari segi nutrisi,” jelas ketua Sains Nutrisi di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Professor Poh Bee Koon.

Prof Poh ialah pengetua penyiasat di Seanuts bagi Malaysia.

Di Malaysia, 50 peratus daripada kanak-kanak tidak mendapat jumlah vitamin D yang mencukupi untuk tubuh mereka, berdasarkan Pengambilan Nutrien Yang Dicadangkan (RNI) bagi negara ini, seperti yang disyorkan oleh pihak berkuasa kesihatan Malaysia.

Kanak-kanak juga mengalami kekurangan kalsium.

Sebanyak 50 peratus kanak-kanak tidak mengambil jumlah kalsium yang secukupnya.

Menurut hasil kajian itu juga, satu daripada setiap 10 kanak-kanak di kawasan bandar di Malaysia menunjukkan tanda-tanda kekurangan nutrisi berdasarkan nisbah berat badan dan umur.
 

Kalsium dan vitamin D adalah perlu untuk perkembangan fizikal. Ia juga penting untuk tulang yang sihat.

Pengambilan nutrien yang tidak mencukupi akan menganggu perkembangan minda dan keupayaan intelektual kanak-kanak. Ini seterusnya akan menghalang kanak-kanak daripada melalui pertumbuhan fizikal yang sempurna.

Untuk mengelak daripada pertumbuhan dan kecerdasan yang terbantut, ibu bapa diingatkan agar melihat kepada keperluan nutrisi anak yang sedang membesar.

Ibu bapa tidak sepatutnya berkompromi berhubung dengan makanan, kata Dr Tee.

“Kanak-kanak memerlukan vitamin D, zat besi dan mineral yang lain untuk menjadikan mereka lebih kuat dan tidak mudah terkena penyakit seperti demam biasa.

“Kekurangan nutrisi boleh mendedahkan kepada satu masalah dan membantutkan perkembangan kanak-kanak, yang tidak dapat dikembalikan semula,” katanya dan menambah bahawa nutrisi yang mencukupi dan sempurna diperlukan untuk kesejahteraan kanak-kanak.

Rujukan dari http://infokesihatan-fp.blogspot.com/search/label/Nutrisi%20Kanak-Kanak

KESIMPULANNYA

Vitamin yang diperlukan oleh seorang kanak-kanak untuk mengelakkan kekurangan nutrisi adalah..

  1. VITAMIN D
  2. KALSIUM
  3. ZAT BESI dan mineral yang lain..

Dengan kekurangan vitamin tersebut akan menyebabkan anak-anak kurang selera kepada makanan-makanan berkhasiat yang ibu-ibu,mama-mama sediakan.

Vitamin -vitamin tersebut boleh didapati daripada sayur-sayuran dan buahan-buahan sekeliling kita..

Sumber Vitamin D

  • Buah Tomat
  • Buah Jeruk
  • Buah Strawberry
  • Sayur-Sayuran
  • Brokoli
  • Kuning Telur
  • Minyak Ikan Cod
  • Ikan Tuna dan Sardines

 
Punca zat besi daripada makanan harian

Dan semua mineral dalam makanan yang amat diperlukan anak-anak..Jika ibu ayah dapat menyajikan kesemua vitamin dan mineral ini dalam menu harian anak-anak,…anak-anak akan mendapat nutrisi yang mencukupi..IN SYA ALLAH..perkembangan minda dan intelektual anak-anak menjadi seimbang dan dapat menerima makanan yang disajikan..

MAMPU KAH kita?tepuk dada tanya diri sendiri..nak bagi makan buah setiap hari pun kadang-kadang kita tak dapat sajikan..betul x?jika ada dlm peti ais mesti kita boleh bagi tetapi jika tak ada kita mesti abaikan..betul tak?ni pun terjadi kepada diri ti sendiri..kat anak-anak..

So untuk meringankan kepala nak memikirkan apa lagi yang tak bagi kepada anak-anak..ti nak cadangkan kat ibu-ibu supaya mengambil minuman tambahan yang mana semua vitamin dan mineral cukup lengkap  dalam satu hidangan.

MEALSHAKE

Ni adalah kandungan yang terdapat dalam MEALSHAKE..Vitamin dan mineral yang diperlukan oleh anak-anak semuanya diadunkan dalam satu hidangan.

Yang mana ibu-ibu yang alami masalah yang sama iaitu anak-anak kurang selera untuk makan..ti cadangkan bagi minuman tambahan ini untuk melengkapkan nutrisi anak-anak setiap hari..

  • Mealshake bukan sahaja untuk ana-anak yang kurang selera makan..tetapi yang mempunyai masalah 
  • SEMBELIT,
  • KERAP DEMAM DAN SELESEMA
  • IMUNISASI RENDAH
  • Boleh dijadikan sarapan pagi bagi yang selalu sibuk tu…

Berita baiknya sekarang dibulan SEPTEMBER ada promosi untuk mealshake dimana pembelian 3 canister akan mendapat FREE 1..memang berbaloi-baloi..
Yang berminat untuk mencuba minuman tambahan ini untuk anak-anak..call/whatsapp ti personal pun boleh k…

siti Natrah Che Kamarudin pengedar sah shaklee anda iD no:1080925

 Hubungi saya di No 013-9721859 
 Emel ke natrah4ever@gmail.com atau
 pm ke fb facebook (ctnatrah che kamaruddin)untuk dapatkan harga (RM) setiap set dan sebarang tempahan.


Ti COD ke kawasan Dungun,Paka ,Kerteh dan Kuala Terengganu. Juga menggunakan perkhidmatan pos laju ke seluruh Malaysia termasuk sabah dan sarawak

Dapatkan juga konsutasi percuma apabila anda membeli produk shaklee dari saya pada bila-bila masa anda perlukannya!!.


* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *