Apa itu KOLAGEN?Kenapa ia adalah TERBAIK

Assalamualaikum w.b.t..

Kalau perempuan yang baca entri ni..mesti dia tau kut kalau ti tanya apa itu  COLLAGEN?
TETAPI setiap orang lelaki mahupun perempuan mempunyai collagen okay…cuma sekarang ni collagen akan berkurangan mengikut perubahan umur…

APA ITU COLLAGEN?

Kolagen adalah protein utama bagi tisu sokongan dalam badan manusia. Kewujudannya merangkumi 30% daripada keseluruhan protin di dalam badan.. Ia  menyokong sebahagian besar sel-sel yang memberikan struktur, kekuatan dan kekenyalan kulit dan tisu badan..



Kolagen terdapat pada,kornea, kanta mata. kulit, salurdarah, keratin (rambut, kuku), tulang, tendon ,rawan sendi,  dan gigi,hati,tulang sum-sum dan tisu dan organ seperti  buahpinggang,jantung serta sistem limfatik.


Ni salah satu contoh kolagen dalam kulit kita..

Penghasilan kolagen berkurangan dengan kadar 1.5% pada setiap tahun selepas usia 25 tahun.Kesan pengurangannya mula dirasai lebih kurang 10 tahun kemudian. Selepas usia 45-50 tahun, badan kita akan kehilangan hampir separuh daripada kolagen yang ada. Jadi, semakin tua, semakin berkurangan kolagen dalam badan.


KAMU TAHU TAK???
  • Lebih dari 30% protein di dalam tubuh anda adalah collagen ?
  • Lebih dari 70% protein di dalam tulang, kulit, rambut dan kuku adalah collagen ?

 DAN SUMBER KOLAGEN BOLEH KITA DAPATI

  • 1) Daripada bovine (lembu) – diternak secara tertutup contohnya di Australia dan New Zealand.
    2) Daripada babi (porcine origin)
    3) Daripada haiwan laut – contohnya ikan dan gamat
    4) Daripada tumbuhan – contohnya kacang soya
    5) Daripada Yak – produk dari China
  • 80% Produksi Collagen di dunia bersumber daripada Babi..?


Maka BERHATI-HATILAH dalam memilih Produk Kolagen yang Halal menjadi keutamaan kita beragama ISLAM.

KESAN KEKURANGAN KOLAGEN?


  1. Kolagen bukan sahaja untuk wanita sahaja okai…lelaki mahupun Remaja-remaja perlukan kolagen. Kerana fungsi kolagen bukan sahaja untuk kecantikan jer tetapi untuk kesihatan keseluruhan badan kita.
  • Tulang
  1.  Kolagen mempunyai fungsi yang sama dengan kalsium untuk tulang kita..kolagen ni umpama gam pelekat tulang agar sendi-sendi menyatu. Jika mengamalkan kolagen secara teratur ini dapat memperkuatkan tulang dan mencegahnya dari rapuh.
  2. Osteoporosis menjadi musuh utama bagi tulang..dan osteoporosis dapat juga dicegah dengan pengambilan kolagen dengan teratur.
  • Otak 
  1. Saraf kranial pada otak tidak dapat menerima nutrisi jika jaringan kolagen menipis. Sehingga untuk menjaga jaringan ini, diperlukan asupan kolagen tambahan. Selain itu dengan mengonsumsi kolagen, maka otak dapat berkerja lebih baik.
  • Mata
  1. Untuk berkerja dengan baik, otot-otot pada mata haruslah lentur. Seiring pertambahan usia, kolagen pada kornea akan berkurang dan ini akan mengakibatkan kornea menjadi kaku. Nah maka dari itu untuk mengatasi kurangnya kolagen pada mata, disarankan untuk mengkonsumsi kolagen agar penglihatan pada mata dapat pulih kembali.
  • Kulit
  1. Peranan kolagen pada kulit.




Kekurangan collagen pada kulit akan menyebabkan:
  • Terjadi Penuaan
  • Kulit keriput
  • Terjadi pigmentasi
  • Pori-pori melebar
Proses Penuaan:
  • Penuaan adalah akibat dari penurunan kemampuan kulit untuk memproduksi sel yang baru
  • Pembentukan kolagen mulai lambat sejak usia 30 tahun
  • Collagen di dalam tubuh membentuk ikatan helix yang kuat dan kaku
Kulit kekurangan collagen

Epidermis Dewasa dan Anak 300x118 Apa Itu Collagen ?
 Epidermis orang muda lebih dapat mengikat kelembaban daripada orang tua, sehingga tampak lebih segar dan mulus
  1. Jadi penyebab penuaan, kulit keriput, kulit kering dan pigmentasi adalah berkurangnya collagen di dalam kulit.

  • Persendian
  1. Osteoarthritis adalah penyakit persendian yang disebabkan oleh hilangnya cairan pengisi sendi (cartilage). Gejalanya antara lain sakit pada persendian, terutama pada lutut.
  1. Cartilage adalah cairan pengisi sendi yang tersusun atas serat Collagen dan berfungsi sebagai shock abosber pada persendian.
  2. Cartilage yang habis akan menyebabkan tulang bergeseran antara satu sama lain. inilah yang akan menyebabkan berlakunya  Osteoarthritis
    Osteoarthritis

Tulang Dengan Collagen 300x148 Apa Itu Collagen ?
(Kiri) Tulang tanpa nutrisi collagen.
 (Kanan) Tulang yang diberi nutrisi collagen. Cluster berwarna coklat adalah regenerasi cartilage


  • Rambut
  1. PERANAN KOLAGEN PADA RAMBUT
  • Rambut tersusun atas sel keratin dan terdiri atas akar rambut, kantung rambut dan batang rambut.
Kategori-kategori rambut:
  • Rambut normal : sihat, glossy dan elastis
  • Rambut stress : pewarna, bleach, hot blow drying, permanent waving
  • Rambut kering : lapisan pelindung lemak hilang
  • Rambut tipis : terjadi keguguran pada rambut
  • Fatty hair : produksi lemak pada kulit kepala berlebih
  • Dandruff (kelemumur)
Rambut 280x300 Apa Itu Collagen ?

  1. Manfaat Collagen untuk rambut:
  • Mudah terserap oleh keratin, rambut kuat
  • Membentuk lapisan pelindung pada rambut, rambut glossy, elastis dan mudah disikat

 KESIMPULAN YANG KITA BOLEH HURAIKAN….

  1. KOLAGEN adalah suatu protein yang merupakan penyusun utama organ tulang,kulit,rambut dan kuku pada manusia.
  2. Setiap sel dalam badan kita mempunyai kolagen
  3. Dengan penurunan 1.5% setiap tahun bermula dari umur 25 tahun maka itulah terjadinya banyak kerosakkan kepada tubuh kita manusia. contohnya penuaan,kulit berkedut,tulang merengkok, sakit sendi, rambut gugur dan menipis.

FUNGSI KOLAGEN DALAM BADAN KITA

  • memelihara ketegangan dan keanjalan kulit
  • memelihara kelembapan kulit
  • menyokong baikpulih tisu dari kecederaan otot dan tulang
  • menguatkan otot dan tulang
  • membantu hati dalam proses detoksifikasi(buang toksin)
  • memelihara  kelenturan sendi
  • mengurangkan keradangan(inflammation)
  • memberi tenaga
  • membantu pola tidur
  • memulihkan penyakit saraf dengan membina semula lapisan protin pada saraf

Tanda-tanda penuaan akan kelihatan seperti:

  • kulit kusam
  • tak bermaya
  • tiada seri
  • kulit kedut dan mula kendur
  • pigmentasi kulit 
  • cepat letih dan lesu
  • sakit badan dan sendi
  • mudah lupa
  • kurang penglihatan

     Panjang tu ti uraikan bab kolagen dalam badan kita..takutnya korang tak faham …takut gak kan tertanya-tanya kenapa jadi macam tu,macamana kolagen berfungsi kat situ kat situ..semoga huraian panjang lebar kat atas tu boleh membantu okey…
    untuk makluman rujukan, untuk huraian kat atas tu dari freshmarinecollagen

    Awas yer dengan produk diluar sana yang ada kandungan kolagen..kebanyakkannya daripada haiwan..sini shaklee mempunyai produk kolagen iaitu COLLAGEN POWDER..
    Jom kita tengok dari mana kolagen shaklee ni..kenapa kolagen shaklee dikatakan BAGUS SANGAT TU..

    KOLAGEN DARI SUMBER IKAN
    • Kolagen ikan dihidrolisis adalah yang terulung
    • Ia dianggap satu penyelesaian yang mudah, selamat dan ideal bagi membantu merangsang pertumbuhan kolagen dalam kulit
    • Kolagen hidrolisis adalah suplemen pelbagai fungsi yang berpotensi untuk meningkatkan pengurangan pelbagai penyakit dan mengatasi masalah fizikal Ia adalah dari jenis kolagen1.
    • Berat molikul rendah daripada 1000 adalah  lebih mudah dicerna dan cepat diserap ke dalam usus berbanding dengan kolagen kompleks dari kambing,lembu atau babi seberat 400 000.
    • Menyediakan  predigested collagen  telah dicernakan dahulu dan cepat diserap.
    • Kolagen ikan  dapat mempertahankan bentuk struktur asalnya iaitu rangkaian `Triple Helix’, struktur bentuk yang sama terdapat pada kolagen manusia. Ini merupakan penemuan terpenting abad ini .
    • Memperbaiki konsentrasi hydrooxyproline (HyPro).
    • Menyediakan asid amino yang penting yang sering tiada dalam pemakanan.Ia mengandungi 20 asid amino, termasuk 8 daripada 9 asid amino essential (tidak ada tryptophan).
    • Memberikan nisbah asid amino yang diperlukan untuk  pembentukan kolagen dalam badan.Menyediakan asid amino bebas dan peptida.
    • Menyediakan prolin yang secara khusus diperlukan oleh tubuh untuk membina struktur tissue, dan untuk mengekalkan fungsi sel..

     so kolagen yang terbaik adalah daripada kolagen IKAN okey…DENGAN itulah kenapa shaklee memilih kolagen dari  sisik ikan merah.. Kenapa gunakan ikan merah yer?kenapa tak gunakan ikan lain..banyak lagi ikan kat dasar laut tu..kan kan..

    MEH SINI NAK CITE sikit k,mengenai ikan merah yang shaklee gunakan ni..bukan ikan merah yang kita buat asam pedas tu yer..huhu
    Ini adalah kerana ikan merah hidup dilautan yang paling dalam iaitu kedalaman 4000-6000 m dari paras laut. Manusia pun paling dalam 1000m..
    Ikan merah ini mampu hidup dilaut dalam kerana mempunyai insang yang mengandungi KOLAGEN yang tinggi untuk menahan tekanan tinggi air. Oleh sebab itulah kenapa sisik ikan merah adalah sumber kolagen terbaik. Oleh kerana ikan merah ni berada di lautan paling dalam so ia terhindar dari pencemaran alam dan mempunyai kadar penyerapan yang tinggi.
    Shaklee Collagen Powder mengandungi 4000mg kolagen RSS (sisik ikan merah) proprietari yang cukup untuk membekalkan kolagen untuk kulit kita setiap hari. Ekstrak sisik ikan merah merupakan ramuan utama dalam menjadikan shaklee collagen powder adalah suplement yang terunggul.
    Dan shaklee collagen powder mempunyai jisim molekul kira-kira 1000 dalton sahaja dan kerana itu ia ringan dan lebih mudah dicerna dan diserap ke dalam usus berbanding dengan kolagen kompleks dari kambing,lembu atau babi yang mempunyai jumlah seberat 400000 dalton. Walaupun ia dicampur dengan apa-apa perisa lain ia tetap kekalkan molekulnya dalam jisim yang rendah.


     Dan 7 Ramua lain yang digabungkan dan diekstrak untuk mempertingkatkan keberkesanan COLLAGEN POWDER dan menyokong kecantikkan pengguna dari luar dan dalam.
    So sini jelas sangat menunjukkan COLLAGEN POWDER dari shaklee adalah yang terbaik dan ANDA jangan lepaskan peluang yang ada sekarang untuk menggantikan balik kolagen yang hilang dari umur 25 tahun..
    Dan yang bagusnya anda yang sedang baca entri ni,bulan ini adalah PROMOSI COLLAGEN POWDER shaklee..dan anda perlu cepat-cepat k..contact ti ataupun whatsapp terus ke no 0139721859 untuk ketahui bagaimana untuk dapatkan harga PROMOSI k..
      
    siti Natrah Che Kamarudin pengedar sah shaklee anda iD no:1080925

     Hubungi saya di No 013-9721859 
     Emel ke natrah4ever@gmail.com atau
     pm ke fb facebook (ctnatrah che kamaruddin)untuk dapatkan harga (RM) setiap set dan sebarang tempahan.



    Ti COD ke kawasan Dungun,Paka ,Kerteh dan Kuala Terengganu. Juga menggunakan perkhidmatan pos laju ke seluruh Malaysia termasuk sabah dan sarawak


    Dapatkan juga konsutasi percuma apabila anda membeli produk shaklee dari saya pada bila-bila masa anda perlukannya!!.


    * Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.





    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *