Apa itu CYST?BAHAYA kah?

Assalamualaikum w.b.t

Hari ni ti nak kongsikan sedikit info tentang ketumbuhan yang biasa wanita hadapi..iaitu CYST.
Jika anda wanita yang sedang baca..ti berharap sangat baca sampai habis okaii..wanita patut ketahui apa itu cyst ni..
Jika anda adalah lelaki anda pun patut tau,kalau dah kahwin mesti isteri anda adalah WANITA KAN..

JOM KITA TENGOK K…

APA ITU CYST?

Cyst adalah sejenis tumbuhan dalam kilang ovary.   Tumbuhan in mesti mengandungi cecair/fluids, samaada air, cecair bercampur perotin, darah beku, darah haid , minyak dan lemak, lendir. Ia bolih disertai dengan tumbuhan daging yang mungkin jenis kanser, rambut , cartilage, tulang dll

Jumlah air yang terkandung dalam sesetengah cyst..lihat betapa banyaknya kan..sebab itulah jika anda disyaki mempunyai cysy..cyst ini akan membesar seperti anda mengandung..awas yer


So Cyst  terdiri daripada beberapa jenis iaitu

  •  Malignant – sejenis kanser
  • Benign -bukan kanser
  • Endometriosis – yang merosakkan benih dan peranakkan
  • Follicular cyst – yang boleh hilang tanpa rawatan


Cyst jenis ini  disertai dengan tumbuhan daging yang mungkin jenis kanser, rambut , cartilage, tulang dll


Rujukan dari http://pakar-sakitpuan.blogspot.com/2011/03/cyst-ovary.html


SIAPA YANG AKAN MENGHADAPINYA

Untuk wanita normal ,setiap kali kitaran haid,organ ovari akan membentuk gelombang yang dinamakan ovarian folikel. Ia mengandungi ovum iaitu benih bagi wanita. Selepas ovulasi,ovarian folikel ini akan mengecut. tetapi ada sesetengahnya terus membesar melebihi 2 cm..inilah yang dinamakan ovarian cyst..

cyst yang membesar seperti kandungan berusia 6 bulan


So menjawab kepada soalan diatas..kesemua wanita yang mempunyai rahim dan subur mempunyai ovarian cyst..tetapi bergantung kepada bagaimana cyst itu berakhir apabila ovulasi seseorang wanita.

Antara simpton -simpton yang kita harus ambik cakna jika

  • Sakit dibahagian bawah abdomen
  • rasa kembung abdomen
  • Sakit pada payudara
  • Rasa letih
  • Mempunyai masalah ketidaksuburan
  • Sakit kepala.

Jika simpton simpton diatas anda rasai dengan kerap..ti sarankan berjumpalah dengan doktor..dan jika anda disahkan menghadapi ovarian cyst..bertanyakan kepada doktor jenis cyst yang anda hadapi,supaya anda tidak bimbang..

Antara soalan yang anda patut bertanya seperti

  1. Adakah cyst itu adalah ketumbuhan yang tidak berbahaya ( BENIGN) ataupun sejenis kanser.
  2. Berapakah bilangan cyst yang terdapat disitu.


.Jika anda penghidap Endometriotic cyst of ovary – iaitu ia mengandungi darah kotor, dan akan  merosak ovary, saluran fallopio dan rahim.. Jawapan kepada masalah anda adalah anda Perlu dibedah.

 
Endo cyst

 Jika anda penghidap Follicular cyst . iaitu yang mengandungi air, bermula sebagai karung telor tetapi tidak pecah pada  waktu subur/ovulation, ia terus membesar kadang melebihi 5 cm. Biasanya akan pecah sendiri tanpa perlu bedah dan airnya diserap badan. Dan jawapanya anda Tidak perlu dibedah.

follicular cyst

Kepada penghidap ketumbuhan yang doktor mengesahkan bahawa tidak dalam kategori merbahaya ti cadangkan berikhtiar dengan suplement semulajadi dari SHAKLEE..




Vitamin A,C, E dan GLA dapat membantu penghidap ketumbuhan cyst tanpa pembedahan. In sya Allah..

Bagaimana suplement ini membantu yer?

Vitamin A yang dikenali dengan carotamax

  • bersifat anti oksida yang tinggi untuk melawan kanser.
  • Meransang enzim dan membunuh kuman,mempertingkatkan kondisi penyakit
  • menggalakkan perkembangan yang normal

Vitamin C shaklee yang bersifat sustained realease iaitu dilepaskan secara perlahan-lahan didalam badan seseorang.

  •  Dapat meningkatkan sistem imunisasi seseorang
  • Juga anti-oksidan yang tinggi dapat meransang pengeluaran T-cells untuk melawan sel-sel kanser dan membuang bahan kimia yang berbahaya dari tubuh.


Vitamin E

  • Juga antara anti oksidan yang kuat dan berkesan untuk melawan kanser,mengukuhkan sistem imun,menghalang atau pun melambatkan pertumbuhan tumor.
  • Mengurangkan kerosakkan akibat radikal bebas


Mengambil vitamin Shaklee GLA Complex: 

  •  GLA merupakan sejenis asid lemak Omega-6 yang digunakan oleh badan kita untuk membentuk prostaglandin – bahan berkesan berupa hormon yang membantu badan mengawalatur proses-proses badan yang normal. 
  • Minyak benih bunga matahari adalah satu lagi sumber asid-asid lemak Omega-6. Ia mengandungi vitamin E yang membantu melindungi dinding arteri dan menyokong sistem imun dengan memelihara integriti sel. 

Dan satu lagi ti nak tambah yang tak de dalam gambar tu..

ENERGY SOY PROTEIN (ESP)

  • Esp pun antara suplement yang patut penghidap ambil..Esp adalah yang terbagus dalam memperbaharui sel-sel baru.
  •  So ESP amat perlu untuk melawan sel-sel mati akibat cyst dan memperbaharuinya
  • Penghidap cyst tidak digalakkan untuk memakan daging ataupun ayam..daging ataupun ayam ni akan menyebabkan cyst menjadi semakin membesar..ibaratnya bagi makan kat cyst supaya grow lebih cepat..ha macam tulah
  • Untuk dapatkan protein dalam badan ESP LAH yang sesuai..




sini ti ada selitkan salah satu testimoni dari kawan kita mengenai cyst nya kecut dengan sendiri tanpa pembedahan..JEMPUT YA BACA..(klik jer kat sini)

Yang nak order online sendiri tekan jer ni ok..buat order hari shaklee bekerja,esok pasti sampai kat pintu rumah uollss..senangkan tak payah nak pening kepala dah nk cari kat sape..

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=817bc5291463f8c993dd1d46eca2bd0d





 

Yang nak kan consultan dulu..nak kan harga 20% harga lebih rendah tak payah beli online..terus whatsapp or call ti direct k..ti akan terangkan macamna cara pengambilan dan apa-apa yang berkaitan dengan suplement di atas ni..

siti Natrah Che Kamarudin pengedar sah shaklee anda iD no:1080925

 Hubungi saya di No 013-9721859 
 Emel ke natrah4ever@gmail.com atau
 pm ke fb facebook (ctnatrah che kamaruddin)untuk dapatkan harga (RM) setiap set dan sebarang tempahan.



Ti COD ke kawasan Dungun,Paka ,Kerteh dan Kuala Terengganu. Juga menggunakan perkhidmatan pos laju ke seluruh Malaysia termasuk sabah dan sarawak


Dapatkan juga konsutasi percuma apabila anda membeli produk shaklee dari saya pada bila-bila masa anda perlukannya!!.


* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *