Puasa TETAPI gastrik..Meh kita atasinya..

Assalamualaikum w.b.t
Sekarang dah hari ke 8 puasa. Ada yang suka dan ada yang sedang merana sebenarnya..huhuhu..MERANA sebab penyakit gastrik..kan???

GASTRIK ni ti ada contoh terdekat,MIL(mother in law)..Katanya lepas lahirkan anak yang bongsu,dia dah start gastrik..setiap kali lambat makan MIL akan sakit kepala..KERANA angin yang keluar akibat gastrik dah naik ke kepala. Bila pening kepala mai..MIL akan telan ubat tahan sakit ataupun ubat gastrik,dan dia akan baring sampailah pening kepala hilang..kalau yang lebih teruk pening skali dengan muntah..memang lembik jer..kadang-kadang tu akan ambil masa seharian barulah hilang

Sebenarnya ubat gastrik yang kita duk amal tu ada bahaya sampingannya..kenapa ti kata ada kesan sampingannya?meh sini baca jap..

Kebiasaanya ubat gastrik yang dibekalkan seperti UBAT ANTASID
Ada yang bentuk cecair ada yang bentuk PIL. Ubat ini berfungsi sebagai “peneutral” asid gastrik yang keluar untuk rawatan tindakan segera. Apabila dinding perut dineutralkan oleh asid ini dapat mengurangkan rasa sakit di bahagian berkenaan.
Contoh ubat antasid yang biasa digunakan adalah ” magnesium Trisilicate”(susu magnesia)

BERJAGA_JAGA yer,ubat ini perlu diambil semasa gastrik menyerang jer.. dan tidak sesuai digunakan untuk PENCEGAHAN kerana ia dikatakan mampu membuatkan tulang seseorang itu reput(OSTEOPOROSIS) jika diambil dengan kerap dan terlalu lama.

Selain Kesan sampingan yang biasa dialami :
  • Degupan jantung yang tidak sekata,
  • lemah badan atau keletihan yang teruk, atau
  • kesakitan perut yang berpanjangan
Sekiranya anda mengalami kesan sampingan dan ia berlarutan sama ada:
  • sembelit,
  • cirit-birit yang berlarutan,
  • kehilangan rasa pada lidah yang teruk atau
  • najis yang berwarna putih
Sepanjang tempoh pengambilan antasid, BERHENTI serta-merta dari mengambilnya dan SEGERA dapatkan nasihat atau berjumpa dengan doktor.
 Ni adalah contoh ubat gastrik yang biasa diberikan oleh doktor ataupun pakar farmasi bagi melegakan asid gastrik yang ada.

Dan antara kandungan yang ada dalam ubat ini adalah “magnesium hydroxide” yang mana salah satu antara antasid yang biasa digunakan.

YA..ti nak TEGASKAN kat sini..ubat yang biasa digunakan kat atas ni bukan jalan terbaik untuk PENCEGAHAN AWAL.. kerana ia akan membawa kesan kepada pengguna.
 Apakah itu ubat?

Ubat adalah bahan kimia yang digunakan untuk rawatan, pencegahan dan diagnosis penyakit. Terdapat banyak jenis ubat-ubatan yang boleh didapati dari klinik, kedai farmasi dan pasaraya. Sekiranya ubat diguna seperti diarahkan, ini dapat merawat atau mengawal penyakit anda.
rujukan :http://www.knowyourmedicine.gov.my/index.cfm?&menuid=16&parentid=5&lang=BM

Manakala definasi suplement lak adalah

  1.  Bahan berkhasiat bertindak merawat terhadap PUNCA penyakit sekiranya digunakan kerana menampung kekurangannya. Jika sesuatu keadaan yang sedia ada itu berpunca dari kekurangan sesuatu bahan berkhasiat yang tertentu oleh itu menambahkannya ketika mengambil makanan dapat mengatasi masalah serta kerosakan yang telah terjadi dan tidak berulang lagi.Rujukan daripada sahabat http://ramuansihat.blogspot.com/p/beza-ubat-dan-supplement-vitamin.html

So,takkanlah tak ada jalan pencegahan kan??
DAlam shaklee dimana suplement yang digunakan adalah selamat untuk tubuh badan kita dimana bebas dari BAHAN KIMIA.. ANTARA pencegahan yang boleh pesakit gastrik amalkan adalh SET GASTRIK dimana sangat membantu untuk mereka puasa.
Antaranya OSTEMATRIX shaklee..ostematrix juga menyediakan satu matriks unit nutrien.

  1. OsteMatrixTM membekalkan nutrien-nutrien harian termasuk kalsium yang dapat membantu dalam pembentukan dan penjagaan tulang dan gigi.  Ia juga mengandungi magnesium, vitamin D dan mineral zink, tembaga dan manganese untuk membantu dalam memelihara kesihatan yang baik.  Kaplet yang bersaiz kecil dan disalut licin ini juga mudah ditelan.
  2. Vitamin yang mengandungi kalsium dengan magnesium dan vitamin D membantu meneutralkan asid yang telah memasuki esofagus dan menyebabkan pedih ulu hati. Kekurangan kalsium dalam tubuh juga menyebabkan penyakit gastrik. Sesiapa yang memang gemar minum susu adalah jarang untuk mendapat gastrik. 
ostematrix shaklee..senang nak telan

 ESP (Energy Soy Protein)

  1. Sumber protein unggul daripada kacang soya dalam ESP merupakan sejenis tumbuhan yang tinggi sifat alkalinya yang dapat meneutralkan keasidan di dalam perut. Nutrien protein yang terkandung di dalam ESP sangat membantu membina sel-sel badan yang baru bagi menggantikan sel-sel lama yang telah rosak akibat dihakis oleh asid hidroklorik berikutan proses pecernaan makanan.

PEPPERMINT GINGER PLUS

  1. Peppermint Ginger Plus dari Shaklee mempunyai kelebihan dan kebaikan yang banyak setanding dengan vitamin-vitamin Shaklee yang lain. Kebaikan dan kelebihan yang ada pada produk ini menyebabkan ia menjadi pilihan ramai pengguna yang mempunyai masalah berikut:
    • Wanita mengandung yang mempunyai masalah loya dan morning sickness
    • Mereka yang gemar mengembara dan serik mengalami mabuk laut/darat
    • Mereka yang sering mengalami masalah gastrik dan angin 
    • Mereka yang sering mengalami kembung perut
    • Mereka yang sering mengalami masalah pencernaan.

     

  2. Salah satu sebab mengapa pesakit GASTRIK susah nak habiskan sehari berpuasa kerana angin gastrik yang banyak dan menyebabkan pening kepala. Peppermint dapat membuang angin tersebut dan puasa dapat dihabiskan tanpa pening.

 Bagi yang berminat untuk dapatkan SET PUASA PLUS GASTRIK INI  boleh dapatkan dengan kadar segera dengan mengikut STEP dibawah k..

BERMINAT?ORDER SEKARANG K..(Klik disini)

 
TERIMA KASIH kerana sudi membeli dengan ti yer..untuk sebarang pertanyaan dan sebarang konsultan selepas pembelian,
ataupun untuk mendapat dengan harga potongan sebanyak 20% ..boleh call/whatsapp ti k..

 siti Natrah Che Kamarudin pengedar sah shaklee anda iD no:1080925
 Hubungi saya di No 013-9721859 
 Emel ke natrah4ever@gmail.com atau
 pm ke fb facebook (ctnatrah che kamaruddin)untuk dapatkan harga (RM) setiap set dan sebarang tempahan.

Ti COD ke kawasan Dungun,Paka ,Kerteh dan Kuala Terengganu. Juga menggunakan perkhidmatan pos laju ke seluruh Malaysia termasuk sabah dan sarawak

Dapatkan juga konsutasi percuma apabila anda membeli produk shaklee dari saya pada bila-bila masa anda perlukannya!!.


* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *