Kesan kekurangan protein…nak tau jadi macamana???

Assalamualaikum w.b.t..

Ramai di antara kita yang memakan protein hari-hari…mana taknya dalam setiap menu seharian mesti ada protein kan?ikan,daging,ayam semua protein..tapi adakah kita tahu semua protein yang terdapat dalam ayam ikan itu kita kan dapat semuanya???

kita duk masak ayam lah contohnya..kalo masak kejap-kejap mana nak masaknye ayam tukan..macam daging pun macam tu gak..kalo masak daging cepat-cepat mestilah liatkan..macamnalah nak makn..daging tu mesti jadi macam getah..buat sakit gigi jerrr…so kita kan masaklah daging tu dalam masa yang lama…protein dalam ayam,daging tersebut akan termusnh apabila kita masak terlalu lama dan dalam kepanasan yang tinggi..so yang kita duk makan hari-hari tu bukanlah protein,tapi kita duk serap minyak kalo makn yang bergoreng..PROTEIN DAH HANCUSSS…


Dengan minyak yang kita serap itu…dan kekurangan protein dalam menu harian,kita kan mendapat banyak penyakit..antaranya sini ti nak kongsikan antara penyakit ataupun gejala yang akan terjadi apabila kita kekurangan protein..Antara yang selalu ada setiap oranglahkan jerawat ataupun jeragat..meh sini ti nak ng fahamkan..kenapa protein tu sangat penting..kata nak gojesss tapi PROTEIN tak cukup..tak leh nk gojess gak..

APA ITU JERAWAT?
jerawat akan terjadi apabila pori-pori tersumbat sehingga terbentuk kantung-kantung minyak yang terpadu pada kotoran dan sel–sel kulit mati. Bakteria penyebab jerawat akan tumbuh dalam pada ini dan akan membiak
Jerawat adalah salah satu penyakit kulit dimana kulit seseorang yang tidak cukup protein untuk membantu sel-sel sihat menggantikan sel-sel mati..Protein merupakan makanan kepada sel-sel..So bila sel-sel yang sihat ini tidak mendapat makanan yang sihat,sel-sel yang baru tidak dapat di ganti.

Badan kita terdiri daripada
SEL,daripada sel lah terbentuknya TISU, dari tisulah terbentuknya ORGAN , dan dari organlah terbentuknya SISTEM..

SEL>TISU>ORGAN>SISTEM..

so untuk mendapat sistem yang sihat..kita perlulah bagi sel kita makanan yang BERPROTEIN TINGGI.


APA ITU JERAGAT?
Jeragat juga merupakan masalah kulit dimana terjadinya jeragat di sebabkan terdedahnya kepda cahaya matahari,Penggunaan hormone seperti pil perancang,perubahan hormon ketika mengandung,penggunaan kosmetik dan juga di sebabkan keturunan.

Jeragat juga adalah daripada sel-sel mati yang tidak digantikan dengan sel-sel baru..Sel-sel baru tidak akan dapat dihasilkan jika  sel-sel tersebut tidak mendapat makanan yang berprotein tinggi iaitu makanan asas kepada sel..

Pengambilan protien membantu menghasilkan sel baru maka sel mati dan sel lama ini dapat disingkirkan. Apa kelebihan dan kebaikan protien sebenarnya ?


PENTINGKAH PROTEIN?
Our body need protein to grow! It’s a basic material of all living cells and organ-building block of the body. Stuktur asas badan manusia adalah sel. Segala penyakit pada zaman moden ini disebabkan oleh pengumpulan sel-sel yang LEMAH & KURANG SIHAT. Keperluan protein yang mencukupi dikatakan kunci kesihatan yang optimum – protein diperlukan untuk menghasilkan hormones, enzymes, antibodies and neurotransmitter.

25% daripada badan kita berasal (diperbuat?) daripada Protein. – kuku, rambut, kulit, otot-otot adalah protein. Malah Dr. Bruce Miller dalam bukunya mengatakan kita adalah protein.

Protein berasal dari perkataan Greek (PROTOS) bermaksud – ‘the first’ dan badan kita terdiri daripada :-

1. 66% Water
2. 25% Protein
3. 8% Fats
4. 1% Combination of Minerals & Vitamins 100%

TAHUKAH ANDA ?

Shaklee adalah syarikat pertama yang mewujudkan suplemen protein berasaskan kacang soya. Sebenarnya, pengasingan soya pertama yang pernah dihasilkan adalah dicipta oleh Dr. Forest C. Shaklee pada tahun 1970an. Selang beberapa tahun kemudian, beberapa ujian klinikal telah membuktikan apa yang ditemui oleh Dr. Shaklee sebelumnya iaitu protein soya merupakan sebuah blok binaan utama bagi membina kesihatan jangka panjang.

SHAKLEE ENERGIZING SOY PROTEIN

Ini adalah makanan utama dalam program Shaklee. Amat penting dalam diet harian kita. Ia merupakan minuman berkhasiat, sumber lengkap protein secara biologi yang bermutu paling tinggi yang dihasilkan dari kacang soya. Ia memberi tenaga yang berpanjangan dan membaikpulih sel-sel dan tisu-tisu yang rosak.

Soy Protein Shaklee mengandungi 14 gram protein soya semulajadi yang baik pada setiap hidangan. Diproses dengan air (bukan dengan bahan kimia) bagi mengekalkan sumber semula jadi isoflavones seperti genistein dan daidzein.

Soy Protein tidak mengandungi kolesterol dan laktosa. Ia mengandungi semua asid-asid amino yang diperlukan oleh tubuh anda bagi mengekal tisu-tisu yang sihat, termasuk 9 asid amino penting yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh dengan sendirinya. Produk Protein Soya ini adalah sumber-sumber kalsium dan zat besi yang baik. Selain itu ia tidak mengandungi perisa tiruan, pemanis, pewarna dan bahan pengawet.

PROTEIN SOYA SHAKLEE IALAH NON-GMO SOY!

Shaklee hanya menggunakan protein soya yang tidak diubahsuai genetiknya, iaitu Non-GMO (Non-Genetically Modified Organism), dimana ia disahkan melalui Identity Preservation Program. Program ini memastikan soya yang digunakan oleh Shaklee adalah dipantau dengan ketat dan dikawal sejak mula ditanam, dituai hinggalah diproses.

RISIKO KEKURANGAN PROTEIN (SECARA UMUM):

1. Anemia (kurang darah atau kurang oksigen dalam darah)
2. Kidney disease (penyakit buah pinggang)
3. Liver (penyakit hati)
4. High Cholesterol (kolesterol tinggi)
5. Low blood pressure (tekanan darah rendah)
6. Low blood sugar (kandungan gula darah rendah)
7. Nerve instability (Fungsi saraf tak stabil)
8. Peptic ulcer (Ulser perut + usus)
9. Poor wound healing (Luka ambat sembuh)
10. Poor blood circulation (Pengaliran darah yang tidak lancar)
11. Poor vision (Penglihatan kurang baik)
12. Irritability (Badan menggeletar)
13. Fatigue (Letih lesu)
14. Weakness (Lemah)
15. Water retention (Tinggi kandungan air dalam tisu badan)
16. Prolonged period of time mental retardation (Terancat akal)
17. Lack of resistance to infection (Ketahanan badan rendah terhadap jangkitan)

Kelebihan ESP ini ialah;

  • membantu membina dan perbaiki tisu-tisu badan, dari sel akan terbentuk organ. Dari organ terhasilnya sistem. Ia penting kepada pembentukan janin dan juga membantu untuk menambahkan susu.
  • menyediakan 14gram protein kacang soya dalam setiap hidangan untuk sihatkan jantung
  • setiap hidangan membekalkan 50% daripada Nilai Harian kalsium untuk menyokong tulang yang kuat
  • kandungan fitoestrogen untuk kesihatan prostat,payudara dan menepous
  • indeks glisemik yang rendah untuk membantu mengekalkan paras gula dalam darah

Jadi… Apa yang anda akan dapat setelah minum ESP ni?

Pelajar dan pekerja atau individu dewasa : As energy booster (kalau minum pagi2 tu. terasa energetic dan tak rasa lapar sangat.. so bonuslah for weight management)
Lelaki : melindungi dari any disease(heart, cancer etc)
Ibu mengandung : for a healthier pregnancy – well-grown fetus ; less late pregnancy discomfort.
Wanita : keanjalan kulit… (protein penting kepada mereka yang ingin kulit yang cantik dan ton warna yang sekata. Mereka yang mempunyai bekas jerawat yang berwarna hitam adalah disebabkan kekurangan protien untuk membina sel baru dan menyingkirkan sel mati yang berwarna hitam tersebut).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *